Indie autem či autobusem?
Ne, tento článek nebude pojednávat o tom, jak se dostat do Indie, nýbrž o dopravě a
dopravní situaci v této zajímavé zemi.
Pokud jste se někdy dostali do Velké Británie, možná vám dělalo potíže zvyknout si na levostranou
dopravu. V Indii se také jezdí po levé straně a jelikož jsme odmalička zvyklí na opačný
způsob, trvalo nám několik týdnů, než jsme se přeorientovali. To byl ovšem jen ten první,
základní krok.
Doprava v Indii je totiž kapitola sama pro sebe. Po prvním dnu pobytu zde vám jistě bude
pěkně brnět hlava, neboť hluk houkaček a klaksonů je téměř nepřetržitý a neutichá ani
v noci. Dá se říct, že klakson je důležitější než brzdy a bez něho se na cestu raději vůbec
nepouštějte. V Indii se jezdí stylem kdo z koho. Nejopatrnější musejí být cyklisté,
kteří ovšem dokáží své kolo řídit skutečně precizně, protáhnou se jakoukoliv štěrbinou a dokáží
přepravit od třech kamarádů až po 4 veliké bomby se zemním plynem. Další v pořadí jsou
motocyklisté. O nich se dá říci to samé, co o cyklistech, s tím rozdílem, že
skútr je rodinné vozidlo pro střední vrstvy obyvatelstva a to také znamená, že na jednom
stroji běžně jezdí manželé s dvěmi až třemi dětmi, dvakrát jsem dokonce viděl šest pasažérů
na jediném skútru. Mimo skútry zde jezdí také klasické motorky, v současné době již moderní
licenční japonské Hondy či Jamahy, ale v hojné míře též indické stroje Yezdi, které se
začaly vyrábět v šedesátých letech jako naše licenční Jawy, ba často můžeme ještě spatřit
originální české stroje z dob největší slávy - ach, kde jsou ty časy. Indie se snaží být ve
všem soběstačná, a tak nedováží žádné dopravní prostředky ze zahraničí, ale vše se vyrábí
v Indii za spolupráce zahraničních partnerů. Jsou zde k vidění hybridy jako
Maruti-Suzuki, Swarai-Mazda, Hindustan-Isuzu apod., v největší míře tedy produkty
indicko-japonské spolupráce, stále se zde však vyrábí legendární fiat, který je u nás znám
jako žiguli či polský fiat. Osobní automobily jsou nízkoobsahové, nejčastější je rodinné vozidlo
Maruti s obsahem 900 ccm. Silné stroje nejsou nutné, indické silnice jsou v tak
špatném stavu a často tak přecpané, že průměrná cestovní rychlost se pohybuje kolem
40 km/h. O přetíženosti vozovek svědčí i fakt, že most Howrah Bridge v Kalkatě je
nejvytíženější na světě, denně se po něm přepraví na 57000 cyklistů a nespočetně pěších. Cestuje
se opravdu všude a tak má Indie též nejvýše položený most na světě ve výšce
5600 m.n.m. v Himalájích na cestě Manali - Leh.
Nákladní automobily jsou další kapitola. Jednak jsou neúměrně přetěžovány, což neprospívá již tak
špatným vozovkám, a pak jsou ve velice špatném technickém stavu, v noci často jezdí
bez světel nebo naopak pouze se světlomety dálkovými, o unikajícím oleji a naftě ani
nemluvě. Ekologie je v Indii stále neznámý pojem a bylo by jistě zajímavé změřit obsah
škodlivin produkovaných těmito stroji. Co je však velice smutné, řidiči kamionů často konzumují
alkohol přímo za jízdy, spatřil jsem dokonce řidiče, kterého z auta vytáhli jeho dva
závozníci a který vůbec nebyl schopen chodit! A tak na indických silnicích denně vidíme
desítky těžkých havárií, způsobených pod vlivem alkoholu, neohleduplností anebo technickou
závadou na vozidle - prasklou nápravou, upadnutým kolem a podobně.
Indie stále zápasí s obrovskou přelidněností a to je také znát na městské hromadné
dopravě. Pokud má někdo u nás v Brně někdy pocit, že tramvaje či autobusy jsou nacpané
k prasknutí, v Indii by si liboval, kolik má ještě místa. Ve městě si můžete vybrat
z několika druhů dopravy. Ve velkoměstech jako je Madras či Kalkata jsou v hojné míře
využívány příměstské vlaky. Nerozšířenější a také nejlevnější je autobusová přeprava, za jednu
jízdu zaplatíte 1-2 rupie, což odpovídá 1-2 Kč. Pokud se potřebujete přepravit jen na
krátkou vzdálenost, je výhodné si zastavit tzv. cyklorikšu (cycle-rickshaw), což je kolová
tříkolka. Za stále ještě velice přijatelnou cenu se dá na větší vzdálenost cestovat
motocyklovou tříkolkou (auto-rickshaw) - jedná se o italské licenční vozidla z 50 - 60
let. Nejpohodlnější jízda je v klasickém taxíku, oproti českým stále asi pětkrát levnější.
Slovo klasický zde má svůj význam, neboť se jedná o vozy Ambassador, stále vyráběné od roku
1947 po odchodu Angličanů. Není výjimkou, že se do takového taxíku vměstná 10 až 15 lidí,
doslova se vtlačí až řidiči na klín, a když už není vyhnutí, tak i na střechu.
Doprava mezi vzdálenějšími velkými městy je organizována autobusy a můžete si vybrat
z několika cenových kategorií od velice nepohodlných až po luxusní klimatizované.
I zde však může být cestování znepříjemněno neohleduplným kuřákem, neboť kouření není
zakázáno. Kolega na to doplatil, když po výměně názorů s takovým občanem došel
k závěru, že na něho nechá otevřené okénko, a nachladil se. Mezi vesnicemi a městečky
je hlavním dopravním prostředkem speciálně uzpůsobený džíp pro zhruba 10 lidí, běžný počet
přepravovaných je však alespoň dvojnásobný.
Indie je rozsáhlá krajina, a tak se na delší vzdálenosti často cestuje letecky. Mimo státní
Indian Airlines zde působí několik soukromých leteckých společností. Ani zde se nesmíte nechat
překvapit tím, že málokterý let je na čas a zpoždění 1-2 hodiny je zcela běžné.
Indické železnice jako jedna firma jsou největším zaměstnavatelem na světě s počtem 1624121
lidí na výplatní pásce. S délkou tratí 60000 km zaujímají čtvrté místo na světě. Každý den
vyjíždí na 11000 vlaků přepravujících přes 9 milionů lidí a spojujících 7000 stanic. Všechny
tyto čísla neznamenají nic jiného, než že vlaky jsou přecpané, jízdní doby jsou dlouhé a pokud
si nezaplatíte první třídu, která je ale cenově srovnatelná s leteckou dopravou a je nutno
si ji rezervovat ne několik dnů, ale týdnů předem, jsou dost nepohodlné.
Pokud se tedy chystáte do Indie, ať už na dovolenou nebo za obchodem, přeji vám hodně štěstí a
pevné nervy.
© Miroslav Geisselreiter, snímky autor