obyvatel, o deset let později 547 milionů, v roce 1981 dosáhla
počtu 687 milionů, před třemi lety již 843 milionů a nyní se počet přehoupl
přes cifru 900 milionů. I když je v Indii mnoho velkoměst, většina
lidí žije na vesnicích a v městských aglomeracích se soustřeďuje
jen asi čtvrtina národa. Slovo národ zde neznamená jen členění do
národnostních skupin, ale též členění náboženské a kastovní. Drtivá většina
je vyznání hindu, ale hned na druhém místě se 75 miliony věřících
jsou muslimové, čímž se Indie řadí mezi největší muslimské země na světě,
mnohem větší než kterákoli arabská krajina ze Středního východu. Další
významné náboženské komunity tvoří křesťané (16 mil.), sikhové (13 mil.),
budhiské (5 mil.) a jainové (3 mil.). Zanechme nyní faktů a čísel a
pojďme se podívat do Ajmeru.
v Agře,
o kterém si povíme někdy příště). Stavba svatyně byla dokončena Humayunem
a vstupní bránu přidal Nizam z Hyderabadu. Cestou k Dargahu procházíme ulicí plnou
typických indických obchůdků, kde můžete koupit prakticky cokoliv, například květy
k náboženskému obřadu, které jsou vám často přímo vnuceny. Pokud nemáte pokrývku hlavy,
do muslimského komplexu vás nepustí, ale cestou je nesčetně příležitostí koupit si háčkovanou
čapku, typickou pro muslimy. Není též povoleno na posvátné místo chodit nedostatečně oblečen,
a tak kolega v krátkých kalhotách dostává kolem nohou plátno - nevypadá příliš
jako muslim, spíše jako Skot v sukni. Před vstupní bránou ještě nahlížíme do řeznictví.
Řezníka v Indii často nepotkáte, hinduisté, kterých je v Indii nejvíce, jsou přísní
vegetariáni, nejí dokonce ani ryby a někteří dokonce ani vajíčka. Naštěstí to neplatí
o muslimech, kteří maso, kromě vepřového, mohou. Kusy masa volně visící v horku
na ulici v nás však příliš dobrý pocit nezanechávají. Před vstupem do komplexu ještě
odkládáme obuv, což nás nijak nepřekvapuje, stalo se to pro nás už samozřejmostí stejně jako
pro křesťany odložení pokrývky hlavy při vstupu do kostela. V listopadovém sluníčku je
kamenná zem příjemně vyhřátá, horší to bylo v létě, kdy se na rozpálené zemi téměř nedalo
stát.
rodinám starajícím se o údržbu svatyně. Ve vnitřním dvoře se nachází další mešita, které
dal základy Shah Jahan. Stavba z bílého mramoru má jedenáct oblouků a perské nápisy
běžící po celé délce budovy. Ve středu druhého dvora nalézáme posvátnou hrobku
s mramorovou kopulí, která se každým rokem sedmého měsíce lunárního kalendáře stává
útočištěm statisíců poutníků. Naštěstí jsme zde v období relativního klidu, procházíme
se a vychutnáváme atmosféru a tep místního života. Jelikož jsme Češi (a Slováci), jsme věrni
heslu: co Čech, to muzikant, a zaposloucháváme se do jemných melodických zvuků malé kapely.
Pokračujeme v prohlídce a nakukujeme do skromné, ale útulné školičky přímo
v podloubí mešity. Děti se naší přítomností nenechají příliš vyrušovat, pan učitel však
protestuje a po chvíli nás odhání.
© Miroslav Geisselreiter, snímky autor
|
Zpět | Vpřed |
|
|---|